fruta y verdura ecológica

Els aliments de temporada són interessants des d’una triple perspectiva: Econòmica i ecològica i nutricional. La quantitat de nutrients d’un aliment depèn de la riquesa del sòl en el qual es conrea i del grau de manipulació a què se sotmet. Les fruites i verdures segueixen un calendari natural, respectant-aconsegueixen el seu desenvolupament òptim i ofereixen una major aportació nutricional.

En les diferents èpoques de l’any, ens alimenten segons les necessitats del nostre organisme, ja que aquest respon a allò que més li convé, i com la natura és sàvia, ens proporciona just el que necessitem.

Estiu

Durant l’època de més calor convé menjar plats lleugers, poc calòrics i sobretot líquids per evitar la deshidratació. Les fruites d’estiu tenen un alt contingut d’aigua, poques calories i són una font de minerals, vitamines i antioxidants que protegeixen la pell del sol i frenen el seu envelliment.

La majoria de les verdures i fruites de clima càlid es caracteritzen perquè la part comestible és el fruit: carbassó, pebrot, tomàquets, meló, síndria, cogombre …

Les fruites pròpies de l’estiu són les més aquoses i, per tant, les que millor ajuden a la hidratació i tenen una major diversitat de propietats: les que porten pinyó són les més riques en fibra; les terreres, com el meló o la síndria, les més aquoses; i les de tons ataronjats i vermellosos, les més riques en antioxidants.

Hivern

En la tardor disposem d’aliments de temporada calòrics, com llegums, patates i moniatos, que ens serveixen per anar acumulant reserves d’energia. En aquestes dates, les temperatures baixen i el nostre organisme necessita més calories per mantenir la seva calor corporal. La terra ens proporciona aliments que ens ajuden a combatre els constipats i altres malalties pròpies d’aquestes dates.

Les hortalisses pròpies d’aquesta temporada ofereixen com a part comestible les fulles, els bulbs o les arrels: bledes, espinacs, porros, col, coliflor, all, ceba, rave …

Les hortalisses al·liàcies (ceba, all, porro …) tenen propietats mucolítiques i antisèptiques: reblaneixen la mucositat, afavoreixen l’expulsió de mocs i actuen contra gèrmens causants o agreujants de l’afecció.

Les verdures de la família de les cols són les més riques en vitamina C i àcid cítric, que potencia l’acció beneficiosa d’aquesta vitamina. Igualment, es consideren fonts molt importants d’antioxidants naturals.

El nostre organisme necessita vitamina A per mantenir en bon estat la pell i les mucoses i reduir el risc d’afeccions respiratòries. La pastanaga és l’aliment més abundant en betacarotè, un antioxidant que a l’intestí es transforma en vitamina A. Les fulles del nap són de gran riquesa en vitamina C i vitamina E. Les verdures de fulla de temporada (bledes, espinacs, endívia, borratja) són riques en fibra i vitamina C. Igual que a la resta de verdures, les fulles més externes amb les més vitaminades.

Amb un consum abundant d’aquestes verdures millorarem l’estat de la nostra mucosa bronquial i reduirem la tos.

Totes les fruites d’hivern són molt riques en vitamina C i també abundants en fibra.

Gràcies als calendaris de temporalitat de fruites i verdures aconseguirem tenir una varietat d’aliments molt més àmplia i que la nostra dieta sigui més rica, tenint un major ventall de receptes.

Mira Nuestros Calendarios