Aprèn que menjar en cada estació

Els aliments de temporada són interessants des d’una triple perspectiva: Econòmica i ecològica i nutricional. La quantitat de nutrients d’un aliment depèn de la riquesa del sòl en el qual es conrea i del grau de manipulació a què se sotmet. Les fruites i verdures segueixen un calendari natural, respectant-aconsegueixen el seu desenvolupament òptim i ofereixen una major aportació nutricional.

En les diferents èpoques de l’any, ens alimenten segons les necessitats del nostre organisme, ja que aquest respon a allò que més li convé, i com la natura és sàvia, ens proporciona just el que necessitem.

Estiu

Durant l’època de més calor convé menjar plats lleugers, poc calòrics i sobretot líquids per evitar la deshidratació. Les fruites d’estiu tenen un alt contingut d’aigua, poques calories i són una font de minerals, vitamines i antioxidants que protegeixen la pell del sol i frenen el seu envelliment.

La majoria de les verdures i fruites de clima càlid es caracteritzen perquè la part comestible és el fruit: carabassó, pebrot, tomàquets, meló, síndria, cogombre …

Les fruites pròpies de l’estiu són les més aquoses i, per tant, les que millor ajuden a la hidratació i tenen una major diversitat de propietats: les que porten pinyó són les més riques en fibra; les terreres, com el meló o la síndria, les més aquoses; i les de tons ataronjats i vermellosos, les més riques en antioxidants.

Hivern

En la tardor disposem d’aliments de temporada calòrics, com llegums, patates i moniatos, que ens serveixen per anar acumulant reserves d’energia. En aquestes dates, les temperatures baixen i el nostre organisme necessita més calories per mantenir la seva calor corporal. La terra ens proporciona aliments que ens ajuden a combatre els constipats i altres malalties pròpies d’aquestes dates.

Les hortalisses pròpies d’aquesta temporada ofereixen com a part comestible les fulles, els bulbs o les arrels: bledes, espinacs, porros, col, coliflor, all, ceba, rave …

Les hortalisses al·liàcies (ceba, all, porro …) tenen propietats mucolítiques i antisèptiques: reblaneixen la mucositat, afavoreixen l’expulsió de mocs i actuen contra gèrmens causants o agreujants de l’afecció.

Les verdures de la família de les cols, són les més riques en vitamina C i àcid cítric, que potencia l’acció beneficiosa d’aquesta vitamina. Igualment, es consideren fonts molt importants d’antioxidants naturals.

El nostre organisme necessita vitamina A per mantenir en bon estat la pell i les mucoses i reduir el risc d’afeccions respiratòries. La pastanaga és l’aliment més abundant en betacarotè, un antioxidant que a l’intestí es transforma en vitamina A. Les fulles del nap són de gran riquesa en vitamina C i vitamina E. Les verdures de fulla de temporada (bledes, espinacs, endívia, borratja) són riques en fibra i vitamina C. Igual que a la resta de verdures, les fulles més externes amb les més vitaminades.

Amb un consum abundant d’aquestes verdures millorarem l’estat de la nostra mucosa bronquial i reduirem la tos.

Totes les fruites d’hivern són molt riques en vitamina C i també abundants en fibra.

Gràcies als calendaris de temporalitat de fruites i verdures aconseguirem tenir una varietat d’aliments molt més àmplia i que la nostra dieta sigui més rica, tenint un major ventall de receptes.

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les cookies. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca