Blog

EL QUE HEM ESCRIT

Bons hàbits per evitar les malalties cardiovasculars

Tenim bons hàbits per evitar les malalties cardiovasculars? Les últimes dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) sobre els hàbits de vida de la població infantil revelen que cada cop són més els menors que poden tenir problemes cardiovasculars en el futur, ja que un de cada cinc nens pateix obesitat. Una dada sens dubte alarmant.

Els factors de risc

Controlar els factors de risc cardiovascular és una mesura molt eficaç per evitar l’aparició de malalties cardíaques tant en la infància com en l’edat adulta. Anem a veure quins són aquests riscos:

• Sobrepès i obesitat. En alguns casos, tenir un pes elevat pot augmentar les probabilitats de desenvolupar una malaltia coronària. També pot augmentar la gravetat de malalties cardiovasculars que es puguin desenvolupar per altres raons, augmentant també el risc mortalitat cardiovascular.

Inactivitat física o sedentarisme. El cos humà està dissenyat per moure’s, si no exercitem la musculatura i cremem energia emmalaltim.

Nivells sanguinis elevats de colesterol (hipercolesterolèmia) i triglicèrids. La dislipidèmia està relacionada directament amb la Cardiopatia isquèmica. Tenir una dislipèmia augmenta el risc de mortalitat i de patir una malaltia cardiovascular.

Pressió arterial alta (hipertensió arterial): Condició d’alt risc a patir un accident cardiovascular.

Diabetis: S’ha pogut comprovar que les persones que tenen diabetis mellitus o tenen Resistència a la insulina, tenen una pitjor capacitat de metabolitzar greixos i augmenta la probabilitat de patir MCV.

Alt consum d’aliments processats, carns vermelles I alguns làctics: Els aliments processats, les carns vermelles i alguns làctics com la mantega, formatges grassos o nates, són rics en un tipus de greix que està directament relacionat amb obesitat, hipertrigliceridèmia, diabetis tipus 2, la insuficiència cardíaca i la mortalitat per malaltia cardiovascular…

Tabaquisme (en adults.) i fum del tabac: El fum de tabac al costat d’una obesitat, dislipèmia, hipertensió o diabetis; Actua com a precursor de l’aparició de l’ateroesclerosien l’edat adulta.

Com veieu, la majoria d’aquests factors poden ser modificats i en el cas que no ho siguin, un bon control durant la infància disminueix el risc de desenvolupar una malaltia cardiovascular de l’edat adulta. La infància és un moment clau per establir hàbits saludables, ja que els nens tenen major predisposició per l’aprenentatge i a la modificació d’hàbits.

Recomanacions

Així doncs us dono algunes recomanacions a seguir per evitar les malalties cardiovasculars:

  • Activitat física: Mantenir un estil de vida actiu. Jugar, corre i relacionar-se amb altres nens i nenes és fonamental pel bon desenvolupament de l’infant. També podem incorporar algun esport o activitat física que els motivi i els mantingui actius. Evitar llargues hores seguts i amb pantalles.
  • Gestió emocional: Ensenyar els més petits a conèixer i tractar les seves emocions és importantíssim, ja que s’ha demostrat que l’estrès i una mala gestió emocional són de les principals causes que ens fan emmalaltir.

• Alimentació: Una bona alimentació combinada amb els altres factors mencionats anteriorment, és clau per una bona salut.

Més sobre alimentació

Anem a veure més factors a tenir en compte sobre alimentació si volem reduir el risc de malalties cardiovasculars:

  • Reduir el consum d’aliments processats, carns vermelles, embutits, mantegues, derivats lactis com la crema, flams, formatges grassos.
  • Evitar pastisseria industrial, snack, patates fregides de bossa, pans tous com Bimbo, Viena, pa de llet, etc.
  • Consumir al menys 3 peces de fruita i 2 racions de verdura al dia. (1 ració de verdura = 150-200g de verdura).
  • Consumir aliments rics en fibra com cereals i pans integrals (Pasta integral, arròs integral, pa integral …)
  • Utilitzar tècniques culinàries com el vapor, Papillote, Cuit, Forn i microones. Evitar el consum d’aliments fregits i arrebossats (tenen un alt contingut en grasses trans.)
  • Disminuir el consum de sal per evitar la hipertensió. Pots optar per afegir espècies per condimentar.
  •  Augmentar el consum de proteïna vegetal i limitar el consum de proteïna animal, sobretot carn vermella (màxim 1 cop a la setmana).
  • Afegir oli d’oliva verge extra en cru a tots els plats.
  • Evitar el consum de sucres d’absorció ràpida com Bolleria industrial, begudes ensucrades, caramels i llaminadures, alguns cereals de l’esmorzar …
  • Potenciar el consum de greixos saludables (oli d’oliva, alvocat, peix blau, llavors i fruits secs…)
  • Consumir làctics semidesnatat o sencers amb moderació, sempre que aquests siguin llet o iogurts i evitar els postres làctics ensucrats (natilles, mousse, nates, flams…)
  • Mantenir un horari fixe dels àpats i menjar a poc a poc, en un lloc agradable i tranquil.
  • Beure aigua per mantenir una bona hidratació.

I això com ho posem en pràctica?

Aquí us deixo un petit resum amb les recomanacions de consum per grups d’aliments, perquè us sigui més fàcil organitzar els menús setmanals i seguir bons hàbits per evitar les malalties cardiovasculars:

Pots llegir més dels meus consells sobre salut i nutrició aquí.

Mireia Oriol

Dietista integrativa

Foto capçalera creat per freepik - www.freepik.es

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les cookies. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca