Blog

EL QUE HEM ESCRIT

Consells per un Nadal més saludable en família

Arriba el Nadal i, amb ell, els àpats copiosos, les sobre taules amb torrons, polvorons… Són temps de reunir-se amb la família i els amics i gaudir del menjar. Tot i que els aliments tenen un paper molt important en la cultura, hem de saber gaudir de les festes amb moderació.

Als nens també els encanta gaudir d’aquestes festes, però si no vigilem una mica l’alimentació tant dels més petits de la casa com dels adults, podem acabar amb indigestions, diarrees, vòmits o altres problemes intestinals.

L’oferta de productes en aquesta època sol ser aclaparadora: supermercats plens de menjar, descomptes en roba i electrodomèstics, llums de Nadal… I encara que el Nadal siguin només 5 o 6 dies, el consumisme ens porta a estirar-lo com un xiclet, fen que duri gairebé dos mesos. Això pot fer que els excessos propis d’aquestes dates també durin més del que haurien de durar. Sou d’aquelles famílies que mengeu torró i polvorons dos mesos abans o després de les festes?

Sigui com sigui, cal mirar de controlar la durada d’aquestes “excepcions”. Aprendre a adaptar els nostres hàbits alimentaris habituals durant aquestes èpoques serà clau per no deixar-nos-hi la salut ni pujar de pes.  

Recorda que els nens i nenes són com esponges i imiten tot allò que veuen. Per això és molt important que els pares tinguin uns bons hàbits i prediquin amb l’exemple. Si veuen grans afartaments durant aquestes dates, els nens ho imitaran. 

Aquí tens 6 claus que ajudaran a tota la família a fer d’aquest Nadal un Nadal saludable:

Prendre consciència del que ingerim

No cal eliminar els dolços, de fet us recomano que no us angoixeu i gaudiu d’aquests dies. El que sí cal fer és ser conscient de la quantitat que ingerim.

Entre converses i moments especials, de vegades no controlem tots els productes que arribem a ingerir, tant nosaltres com els més petits. Sovint aquests productes, són molt rics en quilocalories, sucres, greixos saturats i pobres en nutrients, per tant serà clau controlar les quantitats. Menjar a poc a poc també és important per controlar el que ingerim, ja que la sensació de sacietat serà major.

En el cas dels més petits és important portar el compte de la ingesta de dolços i no deixar-los al seu abast.

No compensar els àpats

Durant el dia feu un menú lleuger, ric en fruita i verdura. Durant l’àpat de celebració procureu no excedir-vos. Guieu-vos per la vostra sensació de sacietat, però intenteu no saltar els àpats: compensar no funciona! D’aquesta manera només aconseguireu arribar amb molta gana al següent àpat, i el més probable és que mengeu amb excés.

Pel que fa als nens  i nenes, no ompliu grans plats i no els obligueu a menjar més del compte. Respectar la seva sensació de sacietat és important. Ara bé, s’ha d’evitar que piquin molt i després no mengin l’àpat.

Reduir al màxim el  consum d’alcohol i begudes ensucrades

El consum d’alcohol, encara que sigui esporàdic, és perjudicial per a la salut. És un factor de risc de moltes malalties i càncers. A més l’alcohol, és un irritant de la mucosa de l’estómac i ens aporta calories “buides”, és a dir, sense cap mena de nutrient. Per tant hem d’anar amb compte amb les quantitats que ingerim.

Procureu que sempre hi hagi aigua a la taula i el vostre got estigui ple. Pel que fa al vi i/o cava no ompliu la copa fins que no estigui buida. Si no, no controlareu les copes que beveu i serà fàcil que acabeu bevent més del compte.

En el cas dels més petits, pot ser que hi hagi un excés de begudes ensucrades. Per tant, caldrà aplicar els mateixos consells. La beguda principal haurà de ser, sempre, l’aigua. I recordeu que els pares són un referent pels més petits: tot el que vegin ho copiaran. Predicar amb l’exemple és clau.

Beure infusions digestives

Les infusions poden ser unes grans aliades. Augmenten la sensació de sacietat, ens hidraten i ens ajuden a fer la digestió. Consumir-les de postres és una gran idea! Evitarà que prengueu un excés de postres i us ajudarà a disminuir el consum d’altres begudes poc saludables.

Perl que fa els petits de la casa, pot ser bona idea servir una mica de fruita amb les postres. La pinya, per exemple, és un aliment que ajuda a digerir i pot evitar l’excés de postres menys saludables.

Incloure opcions saludables dins del menú

En els entrants podem oferir opcions a base de vegetals, hi ha un munt de receptes saludables i boníssimes! Fer participar els nens en la seva elaboració és una fantàstica idea per passar temps en família mentre els ensenyem hàbits saludables.

Mantenir-se actiu

No us descuideu de practicar exercici físic: córrer, anar en bicicleta, passejar amb la família i els amics. Practiqueu l’activitat que més us agradi! I sobretot, no feu estar els més petits hores i hores asseguts a una taula, que juguin i es moguin.

Gaudiu!

Gaudiu de les festes, no us sentiu culpables, però mengeu amb moderació. Mastegueu bé, a poc a poc i gaudiu del menjar.

Bones festes!

Mireia Oriol
Dietista integrativa

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les cookies. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca