Blog

EL QUE HEM ESCRIT

El paper de la microbiota intestinal en la salut dels més petits

Com influeix la microbiota intestinal en la nostra salut?

La microbiota intestinal és el conjunt de microorganismes que colonitzen les diferents parts del cos humà. Existeix microbiota tant en la superfície corporal (pell, ulls, nas, pèl…) com en les mucoses internes (intestí, estómac, vagina…).

En aquest article ens centrarem en la microbiota de l’intestí, ja que participa en nombrosos i complexos processos immunitaris. La seva composició varia entre persones i depèn de factors interns (genètics, edat, etc.) i externs (dieta, tipus de part, ús d’antibiòtics, estrès, etc.). Quan hi ha un bon equilibri en la composició de la microbiota  aquesta habita de manera saludable en el nostre organisme, però si per contra existeix un desequilibri, s’eleva el risc de patir malalties i trastorns.

La composició d’aquesta microbiota és variable al llarg de la vida, però una correcta adquisició de la microbiota durant el part i la infància és indispensable perquè s’estableixi un sistema immune actiu i evitar possibles malalties.

Si existeix un desequilibri en la composició de la microbiota, s’eleva el risc de patir malalties i trastorns.

Mireia Oriol, dietista – nutricionista

En els últims anys s’ha posat en el punt de mira dels investigadors, l’anomenat eix intestí-cervell, demostrant que una alteració de la microbiota intestinal te una relació amb el desenvolupament de patologies neurològiques com la malaltia d’Alzheimer, Parkinson o l’esclerosi múltiple, així com trastorns com la depressió, entre d’altres.

Cuidar la nostra microbiota per tal de tenir un bon equilibri  serà fonamental per mantenir un sistema immune actiu i prevenir malalties, en especial les relacionades amb el sistema immune (asma, al·lèrgies, èczema, Crohn, diabetis mellitus…) i  l’eix intestí-cervell.

Durant els primers anys de vida, la microbiota d’un infant sa es troba en constant creixement pel que fa a la biodiversitat, per tant, és un moment clau per establir una bona microbiota. A continuació ens centrarem en alguns dels factors que hem de tenir més en compte especialment durant la infància:

Què podem fer per mantenir una microbiota intestinal sana i variada?

  • Fer ús prudent dels antibiòtics: Els antibiòtics alteren de manera considerable l’equilibri de la microbiota i la mucosa intestinal, ja que ho escombren tot, bacteris beneficiosos i els no beneficiosos (Els que ens feien estar malalts). S’ha de considerar molt bé per part del metge si els efectes compensen.

Utilitzar antibiòtics amb responsabilitat i en casos necessaris.. Des del ministre de sanitat s’ha alertat de l’ús excessiu i imprudent dels antibiòtics a Espanya, ja que l’Estat espanyol ocupa el tercer lloc entre els països que més  fa servir antibiòtics d’Europa, i això sense dubte fa pagar un gran preu en termes de salut i resistència de bacteris patògens als antibiòtics.

En el cas d’haver de prendre antibiòtic de manera justificada, és important que prenguem una tanda de probiòtics per ajudar a restablir l’equilibri, tot i que no es tant senzill ni ràpid restablir la microbiota.

Consells a l’hora de prendre un probiòtic:

  • Assegurar-nos que sigui un bon probiòtic amb una gran varietat de soques  i de gran qualitat. El format en què prenem aquests probiòtic també serà important, per nens serà més fàcil de prendre en format sobres.
    • Prendre’l en dejú i esperar 15-30 min abans d’esmorzar.
    • Passat aquest temps, prendre un esmorzar ric en fibra fermentable o polifenols: pa de massa mare, llegums, poma o pera cuita… (Vegeu apartat “una bona alimentació”.)

  • Estar en contacte amb la natura i els animals: Està demostrat que els infants que des de ben petits estan en contacte amb la natura i els animals tenen menys al·lèrgies i malalties autoimmunes. Al mateix temps, un excés de neteja, higiene i desinfecció produeix una pèrdua de diversitat i varietat de la microbiota intestinal. La contaminació de les ciutats també és un punt negatiu a tenir en compte, us animem que si viviu a la ciutat, podeu aprofitar els caps de setmana per fer sortides a la natura.

  • Evitar l’estrès: L’estrès és un dels grans enemics de la salut, i una de les principals causes és perquè altera la microbiota intestinal. Segur que has notat que en èpoques amb més tensió, estrès i nervis les teves digestions no són iguals, set infla més la panxa i no vas bé al bany.

  • Exercici físic i descans reparador: L’exercici físic i el moviment és important en totes les etapes de la vida, però en especial en la infància. Animar els més petits a sortir a jugar i practicar esports a l’aire lliure en contacte amb la naturalesa és un gran pas per establir una microbiota saludable.

  • Una bona alimentació: L’alimentació saludable és fonamental per aconseguir un bon equilibri microbià. Dins dels aliments que afavoreixen la microbiota intestinal distingim els aliments prebiòtics i els simbiòtics Els prebiòtics són substàncies que el nostre cos no pot digerir i serveixen com aliment pels bacteris beneficiosos del nostre intestí. Els simbiòtics són els aliments que contenen els microorganismes en si i també el seu aliment.

Els prebiòtics són substàncies que el nostre cos no pot digerir i serveixen com aliment pels bacteris beneficiosos del nostre intestí.

MIREIA ORIOL – DIETISTA – NUTRICIONISTA

Quins són aquests aliments?

  • LLEGUMS: En hummus, guisats, purés…
    • PATATA I MONIATO: Rostits, refredats o refredats i reescalfats a temperatura baixa, ja que els seus midons es transformen en resistents i serveixen com aliment per la microbiota.
    • FRUITA I VERDURA: Variada i amb diferents presentacions. La poma i la pera cuites són una excel·lent font de fibra fermentable per la microbiota.
    • GREIXOS SALUDABLES: Peix blau, llavors ( en remull, com per exemple púding de chía), fruits secs naturals, alvocat, oli d’oliva verge extra.
    • ALIMENTS FERMENTATS DE QUALITAT: Chucrut, Kefir, Miso, Komucha, yogur, Kimchi, tempeh.         

Productes a evitar:

  • Additius alimentaris: El nombre d’additius alimentaris no nutritius que contenen els aliments processats ha anat augmentant durant els últims anys. Diversos estudis han demostrat que alguns dels additius presents en els aliments poden alterar la microbiota intestinal induint efectes adversos com per exemple la intolerància a la glucosa.
  • Sal: Un consum de sal excessiu provoca alteracions de la composició de la microbiota intestinal.
  • Productes ultraprocessats
  • Alcohol
  • Aliments rics en hidrats de carboni de ràpida absorció com brioixeria, galetes, pastissos, begudes ensucrades…
  • Grasses hidrogenades i trans, olis refinats.
  • Consumir un excés d’olis vegetals com l’oli de gira-sol, suposa ingerir un excés d’omega 6, que és proinflamatori quan s’acompanya d’un dèficit d’omega 3.

Mireia Oriol Noguera

Dietista Nutricionista

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les cookies. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca