Blog

EL QUE HEM ESCRIT

Els mites de l’alimentació infantil

Al voltant de l’alimentació trobem moltes creences errònies que poden causar confusió a les famílies. En l’article d’aquest mes desmuntarem alguns dels mites més habituals en alimentació infantil.

1. “Hem de donar suplements infantils de vitamines als infants”

Hi ha la falsa creença que si un nen o nena disminueix la seva ingesta, automàticament li hem de donar un suplement multivitamínic i el cert és que la indústria juga amb aquesta por perquè comprem determinats productes dirigits a la població infantil. Mai donarem suplements multivitamínics a un infant sa que creix de manera normal, ja que no són necessaris. Per contra, cal fomentar una alimentació saludable i variada des de la infància.

2. “L’esmorzar es l’àpat més important del dia”

L’àpat de l’esmorzar és un àpat com qualsevol altre, el que realment és important són els aliments dels quals està compost aquest àpat. Si el nostre esmorzà està compost per aliments ultraprocessats rics en sucre, no només no serà l’àpat més rellevant sinó que a més a més serà totalment innecessari.

Cal respectar els senyals de gana i sacietat dels més petits i no tothom té gana quan s’acaba de llevar. Val més esperar al fet que el nen/a tingui gana a intentar que ingereixi algun tipus d’aliment encara que aquest sigui poc saludable per tenir la idea que no pot sortir de casa sense menjar.

Si ús bé de gust llegir més sobre aquest mite, podeu consultar el següent article: Esmorzem? Mites i consells al voltant del primer àpat del dia.

3. “Les dietes vegetarianes o veganes no són adequades en la infància”

Una alimentació vegana o vegetariana ben plantejada, és saludable i nutricionalment adequada, podent proporcionar beneficis per la salut en la prevenció i el tractament de certes malalties. Aquestes són apropiades per totes les etapes de la vida incloent l’embaràs, la lactància, la infància, l’adolescència i l’etapa adulta, així com pels atletes.

4. “Els nens necessiten aliments especials”

No existeix una alimentació especial per als infants. L’única diferència respecte a una alimentació saludable d’un adult és que hem de tenir en compte els aliments sòlids amb risc d’ennuegament i els aliments desaconsellats segons la maduresa de l’infant.

No existeixen motius per oferir aliments especialment etiquetats com a aliments infantils preparats especialment per ells com el meu primer iogurt, cereals dextrinats, preparats de fruita per bebès, la meva primera galeta, el meu primer colacao… Tot això són productes innecessaris fruits del màrqueting de la indústria alimentària, que a vegades ens poden fer creure que són millor opció que una alimentació saludable casolana.

5. “És necessari incorporar els cereals al biberó als 4 mesos”

Sabem que fins als 6 mesos l’aliment exclusiu pels nadons és la llet materna, i en el cas que no pugui ser, la llet de fórmula. Així que aquest mite estaria totalment desaconsellat.

També és molt habitual que quan els nadons comencen a menjar sòlid, el primer aliment que se’ls recomani sigui la farineta de cereals (un altre aliment “especial” per nadons). No només no és imprescindible, sinó que en la immensa majoria de casos és fins i tot desaconsellable, ja que solen ser productes rics en sucre afegit o fets amb cereals dextrinats, que és un procés que predigereix els cereals i augmenta el seu sabor dolç, acostumant a això al nadó, augmentant el risc de càries, augmentant la densitat calòrica i desplaçant altres aliments importants com la llet.

En lloc de donar als nadons aquest tipus de productes podem donar-los cereals tal qual (quan estiguin preparats): arròs, civada, blat de moro, blat…

6. “El sucre és necessari per créixer”

Cada cop tenim més casos de diabetis mellitus, caries i obesitat en nens i nenes i adolescents, la causa de la qual és una alimentació inadequada rica en productes ensucrats. Els infantis igual que totes les persones necessiten carbohidrats per viure, que podem trobar a la fruita, la verdura, els llegums o els cereals integrals, per exemple.

En cap cas necessiten els sucres simples que trobem en aliments com les galetes, la xocolata, els refrescos, els sucs… El cert és que a part d’aquest tipus d’aliments, n’hi ha d’altres que mai ho diries que duen sucres simples entre els seus ingredients com per exemple les salses de tomàquet, alguns preparats carnis, etc. Cal anar amb compte, ja que al final del dia si ens posem a sumar les quantitats de sucre ben segur que ens sorprenem.

Us deixo algunes imatges que mostren de manera molt gràfica el sucre ocult en molts aliments:

7. “És necessari prendre llet de vaca per obtenir calci”

Doncs no, el calci es pot trobar en molts altres aliments que no siguin la llet o altres làctics. Trobem calci en els fruits secs, els llegums, les llavors, les verdures de color verd com el bròcoli, la col kale, el tofu, les mongetes blanques, les ametlles, les llavors de sèsam, etc. El cert és que del calci que ingerim més o menys s’absorbeix un 25%, la resta s’excreta. A més a més, l’absorció intestinal de calci depèn molt de les necessitats individuals, és a dir si el cos necessita més calci, augmentarà la seva absorció per mantenir l’equilibri.

La importància de l’estil de vida juga un paper més important en la salut òssia, ja que l’activitat física i uns bons nivells de vitamina D seran indispensables. Entre els factors que dificulten l’absorció de calci destaquem el consum de sal, ja que augmenta l’excreció urinària de calci i el consum de sucre i l’estrès, ja que augmenten els nivells de cortisol, associat al deteriorament ossi.

¿I tu, quins mites sobre alimentació coneixes?

Mireia Oriol

Dietista integradora

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les cookies. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca