Blog

EL QUE HEM ESCRIT

Esmorzem? Mites i consells al voltant del primer àpat del dia

Mites sobre l’esmorzar

Qui no a sentit mai alguna de les següents afirmacions?

“L’esmorzar és l’àpat més important del dia.”

“Esmorza com un rei, dina com un príncep i sopa com un pobre.”

“No surtis de casa sense esmorzar.”

O eslògans publicitaris com:

“Creix gran i fort” (Choco Krispis)

“Esmorzar de campions!” (Flakes de Kellogg’s)

Al voltant de l’esmorzar giren molts mites. A més a més la pressió publicitaria i comercial és molt gran. Però realment és cert tot això que diuen?

La veritat és que darrere aquestes afirmacions hi ha més publicitat que evidencia científica. Davant de la pregunta “L’esmorzar és l’àpat més important del dia?” La resposta és clara: no hi ha evidència científica que ho demostri. No deixa de ser un àpat més. El que realment és important son els aliments dels quals està compost.

Si per esmorzar mengem cereals ensucrats, llet amb ColaCao i galetes o sucs ensucrats, és clar que no serà l’àpat més important del dia. Al contrari, serà perjudicial per a la salut i afectarà el rendiment dels més petits.

Si ens parem a pensar, quants productes estan dissenyats especialment per aquest àpat? Consumiries un bol de cereals ensucrats o unes galetes per dinar? Perquè no? Seria poc saludable? Llavors, perquè ho menges per esmorzar?

Encara que la indústria s’hagi encarregat de fer-nos creure que aquest àpat ha d’estar constituït per un grup d’aliments concret (cereals, làctics i fruita), com ja hem dit, és un àpat més i es poden incloure aliments de tot tipus. Per tant, podem incloure altres grups d’aliments molt més nutritius com verdura, llegums, ous…

Si tu també vols canviar el concepte tancat que tenim sobre l’esmorzar, dóna una volta pel món per veure què esmorzen a cada país: clica aquí.

Tot i que no tots els esmorzars que apareixen en aquest vídeo serien saludables, el que si es plasma és la idea que es pot incloure qualsevol grup d’aliments al primer àpat el dia.

Com fer un esmorzar equilibrat?

Així doncs, ¿quins petits canvis podem fer per transformar l’esmorzar en un àpat més saludable? Us en suggerim uns quants:

  1. Substituir els cereals ensucrats per cereals integrals com els flocs d’avena.
  2. Consumir iogurt sense sucre amb fruita trossejada.
  3. Substituir el ColaCao / Nesquik (o altres marques) per cacau cru en pols.
  4. Substituir els sucs per peces de fruita fresca. Si vols fer-te una beguda, la millor opció seria preparar-lo a casa en forma de batut consumint també la polpa de la fruita.
  5. Podem incloure ous a l’esmorzar (remenat, truita a la francesa, ou d’ur) acompanyat d’una torrada de pa integral amb tomàquet o alvocat, inclús podríem afegir una mica de verdura saltada.
  6. Pa si, però de qualitat. Preferiblement 100% integral i, si pot ser, de massa mare.
  7. Si algun dia a la setmana volem consumir dolços com galetes, magdalenes les podem fer a casa. Avui en dia internet està ple de receptes delicioses i saludables per fer amb els més petits de la casa.

Però, ¿com podem adaptar això a l’esmorzar que ens emportem a l’escola?

Us adjuntem una infografia que ens dóna idees de forma visual per poder preparar un esmorzar saludable per tota la família i també per empotar!

Mireia Oriol
Dietista integrativa

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les cookies. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca